Wie investeert in Bitcoin en waarom?

Bitcoin is een geheel nieuwe activaklasse naast grondstoffen, aandelen, obligaties… en dit is iets dat financiële markten al honderden jaren niet hebben gezien. Tot vandaag begrijpt slechts een klein percentage van de wereldbevolking wat Bitcoin allemaal inhoudt.

Bitcoin is niet alleen een nieuwe activaklasse, maar het is ook meer dan alleen een activum. Bitcoin is niet als een ounce goud, een aandeel van een bedrijf of een obligatie of € 100 -rekening. Bitcoin is zowel een valuta als een technologie. Deze twee zijn onafscheidelijk.

Wanneer je dit begrijpt, lijkt het alsof je de kans hebt gekregen om een ​​stukje internet in 1995 of de mobiele markt in 2005 te kopen. Zou je het hebben gedaan?

Bitcoin wordt ook gezien als digitaal goud, als een waardeopslag. Een appeltje voor de dorst als al het overige crasht.

Bitcoin is echter (nog) heel volatiel. De koers kan makkelijk 30-40% dalen of 80% corrigeren, dit is eigen aan een ‘jong’ product. Vergeet niet dat Bitcoin nog maar 11 jaar oud is. Niettemin heeft Bitcoin het de afgelopen tien jaar als investering het 100x beter gedaan dan wat dan ook.

Is Bitcoin nog steeds een goede investering?

Er zijn veel nocoiners, die alles wat hierboven is geschreven begrijpen en ermee instemmen maar niet durven aankopen. Een goede investering kan immers enkel maar achteraf blijken. Wat iedereen wil weten, is of Bitcoin nog steeds een goede investering is?

Je hebt geen idee hoeveel mensen medio 2017 Bitcoin niet kochten toen het van 1000 $ naar 3000 $ was gegaan. Het voelde als een onmogelijke aankoop voor deze prijzen. Maar zes maanden later ging het naar 20000 $. Nu zweven we in het bereik van 34000 $ (red. per jan.2020). Is er nog ruimte om te groeien? Ja, dat is er.

Een pseudoniem ‘PlanB’ publiceerde begin 2019 een van de belangrijkste artikelen ooit over Bitcoin. Het was voor het eerst dat de prijsactie van Bitcoin werd gemodelleerd. PlanB merkte op dat de zogenaamde Stock-To-Flow (S2F) de prijsbeweging van Bitcoin verklaart en vond een correlatie van 99,5% voor zijn model.

Er is maar één element ter wereld met een hoge S2F en dat is goud. Het is geen verrassing dat goud in deze eeuw het best presterende activum was (vermenigvuldigd met 15 van 100 $ tot 1500 $) … of dat was voor de komt van Bitcoin.

Een hoge S2F is alleen mogelijk als een nieuwe jaarlijkse productie van een activa erg klein is in vergelijking met de bestaande voorraad, zoals bij bv. bij goud. Dit is precies hoe Bitcoin ook werkt. Het belangrijkste is dat, in tegenstelling tot alle fiat-valuta’s (euro, dollar, yen, pond enz.), de inflatie van Bitcoin daalt. Dit wordt de Bitcoin halving genoemd.

Elke vier jaar wordt het aantal nieuwe Bitcoins die op de markt komen, gehalveerd. Dit is een enorme deflatoire hit omdat de vraag altijd langzaam groeit. De recente halvering vond plaats in mei 2020. De grootste stijgingen in de geschiedenis van Bitcoin hebben altijd plaatsgevonden in het eerste en tweede jaar na de halvering.

Daarom zou de volgende Bitcoin-boom in 2021-2022 moeten plaatsvinden. PlanB en vele andere analisten verwachten dat Bitcoin tegen die tijd 50.000-100.000 $ zal bereiken. Denk je nog steeds dat 10.000 $ Bitcoin duur is?