Hoe herken je oplichting door cryptocriminelen?

Superblij dat HLN inging op mijn vraag om een artikel te plaatsen over crypto-oplichters (07/02/2022)

Hoe herken je oplichting door cryptocriminelen? “In een mum van tijd is mijn moeder 30.000 euro kwijt, wellicht voorgoed”
Waar geld circuleert, vertoeven oplichters en dieven, en dus zeker ook in de cryptowereld. De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) kreeg in de eerste jaarhelft van 2021 liefst 54 procent meer vragen en meldingen van fraude met cryptomunten dan in de eerste helft van 2020. In dit artikel reconstrueren we hoe cryptocriminelen onlangs een 75-jarige vrouw oplichtten. “Ik vrees dat we het geld nooit gaan terugzien.” Crypto-expert Gwen Busseniers legt uit hoe je zo’n oplichting kunt herkennen én jezelf ertegen beschermt.
….
Gezien het volledige artikel onder de betaalmuur van HLN zit, bied ik je hieronder het gedeelte met mijn adviezen om niet opgelicht te worden:

Wat zegt onze crypto-expert?
Gwen Busseniers van de CryptoSchool hielp Karl op weg om de juiste stappen te zetten na de oplichting van zijn moeder. Volgens haar doen verschillende soorten scams de ronde, maar de patronen zijn steeds vrij gelijkaardig. Zelf breekt ze ook al jaren een lans voor preventie (https://cryptoschool.be/veiligheid-en-oplichterij/). “Ik wil eerst en vooral wel benadrukken dat het gevaar niet schuilt in de blockchaintechnologie of in de cryptocurrency’s zelf, maar bij de kwetsbaarheid van de mens die in crypto belegt”, zegt Gwen.
“Je hebt twee soorten oplichting met crypto: de criminaliteit op de blockchain enerzijds en die ernaast anderzijds. Bij de tweede soort worden mensen gelokt die mee willen profiteren van de hype rond crypto. Alles begint met een eerste contact. Negen op de tien keer gaat dat via een Facebookadvertentie, met een foto van bijvoorbeeld Yves Leterme, Jeroen Meus of Gert Verhulst. Zij ‘vragen’ om ook te beleggen in crypto. Het gebeurt ook op andere platformen, zelfs op Tinder.”
Professioneel
“In een tweede fase wordt vertrouwen gewonnen en tonen de oplichters hun geloofwaardigheid aan. Ze spreken met kennis van zaken over crypto, en halen zogezegde samenwerkingen aan met legitieme namen zoals Binance en Bitstamp. Ze wekken ook de indruk dat er een hele organisatie achter zit. Ze spreken ook geen gebroken Engels of Frans meer en komen heel professioneel over.”
“Dan gaan ze over tot een eerste vraag naar geld. Ze starten vaak met een aanvaardbaar bedrag van bijvoorbeeld 250 euro. Je kan dat storten op hun eigen platform: volledig vals maar professioneel ogend. Je zal er je geld ook effectief op zien verschijnen en na een week zien hoe je inleg zogezegd maal tien is gestegen. Daarop zullen ze je aansporen om nog meer in te leggen. Test daarom altijd eens op een platform of je je geld ook terug kunt afhalen. Kijk ook of de links naar hun sociale media werken. Hebben ze daar dan 50 volgers of 10.000? Zijn de reviews allemaal positief en lijken ze op elkaar? Dat zijn allemaal alarmbelletjes die moeten afgaan, net als de grote alarmbel: de vraag om via AnyConnect je scherm over te nemen.”
Geld terug? Moeilijk
Ben je er toch in gelopen? Dan is het heel moeilijk om je geld nog terug te krijgen. “Dien wel altijd een politiedossier in en meld de oplichting bij de FSMA en het meldpunt digitale fraude. Je kan proberen te dreigen dat je aangifte zal doen bij de bank. Als je met een kredietkaart hebt gewerkt dan heb je nog de meeste kans. Dreig dan dat je hen zal rapporteren bij Visa. Dat hebben criminelen niet graag want zo komen ze op de zwarte lijst terecht. Is je computer overgenomen? Laat die dan volledig formatteren. Blokkeer ook zoveel mogelijk nummers want oplichters delen de gegevens van slachtoffers met elkaar. Nadat je slachtoffer bent geworden, kan je gecontacteerd worden door firma’s die voor jou achter je gestolen geld of crypto aangaan, de zogezegde ‘recovery firms’. Meestal gaat het hier over dezelfde oplichters. In het slechtste geval vraag je een nieuw nummer aan.”
De vijf gouden tips van Gwen:
  • Als het te mooi is om waar te zijn dan is het dat meestal ook. Ga niet in op beloftes van vaste percentages winst of verdubbelingen van je kapitaal.
  • Ga nooit in op advertenties die aanzetten tot investeren via sociale media als Facebook, YouTube… Noch op voorstellen van mensen die je (enkel) kent via sociale media, datingsites of -apps.
  • Vertrouw nooit een eerste live contact met je makelaar of beleggingsplatform via telefoon, WhatsApp, Facebook, Messenger, e-mail… om je te laten beleggen in crypto. De correcte wijze van communiceren is op jouw initiatief nadat je je eerst inlogt bij je legitieme makelaar of crypto-exchange
  • (Ver)koop Bitcoin en ander cryptocurrency’s enkel via erkende en veilige cryptobeurzen of makelaars
  • Ga niet af op willekeurige reviews van makelaars (brokers) want die kunnen zelf ook vals zijn.

Lees meer over cryptocurrency oplichterij