Erfenissen en cryptocurrency’s

(noot: Let op, het onderdeel over waardebepaling geldt enkel voor België, al het overige geldt zowel voor BE als NL.)

Daar waar het nalaten van een bankrekening bij wet geregeld is, met tussenkomst van de bank, is dit niet het geval voor een cryptonalatenschap.  De houder van cryptocurrency’s moet met enkele punten rekening houden.

Net zoals andere bezittingen mogen cryptocurrency’s enkel nagelaten worden aan de legitieme erfgenamen en moet de waarde ervan aangegeven worden op de aangifte nalatenschap inzake erfenisbelasting (BE). Voor de waardebepaling neemt men de marktwaarde op de dag van het overlijden.

De wettelijke erfgenamen kunnen de cryptocurrency’s houden of verkopen maar betalen wel erfbelasting op de gehele erfenis incl. de waarde van hun cryptoportfolio. In tegenstelling tot bankrekeningen kunnen cryptoportefeuilles niet bevroren worden door de lokale wetgever.

Echter bij crypto is het niet voldoende om de legitieme erfgenamen te bepalen.  Zonder de nodige gegevens kunnen zij, noch iemand anders, de nalatenschap aanboren.

De houder heeft de rol van zowel bank als beveiliging zodus moet hij ook, al dan niet testamentair, alle gegevens doorgeven voor de ontsleuteling van zijn cryptoportefeuille:

• Hij moet de websites doorgeven van de verschillende beurzen waar de wallets zicht bevinden, alsook de betreffende logingegevens en wachtwoorden.
  • Bijna altijd zijn deze wallets beveiligd met 2FA (two factor authentication), dit is een tijdsgevoelig wachtwoord dat meestal via een app op de smartphone wordt gegenereerd. Dus de houder dient ook de pin, het paswoord, … van zijn toestel door te geven zodat de erfgenaam toegang krijgt tot de wallet.
  • Bij een opname uit een exchange wordt vaak een bevestiging per e-mail gestuurd naar de houder van de wallet. De houder moet dus ook de login en het paswoord van de (verschillende) e-mailaccount(s) doorgeven.
  • Vele particulieren doen ook beroep op ‘cold of hot wallets’ om het cryptokapitaal te bewaren. Dit zijn respectievelijk offline en online wallets in eigen beheer en niet in beheer van de exchange. Hier zal de houder de seed phrase, private key, paswoord en de nodige url’s moeten doorgeven om toegang te verlenen.

Het nalaten van cryptocurrency’s is, op zijn minst gezegd, een technische aangelegenheid. Zelfs met alle nodige data kan dit een hele uitdaging vormen voor de erfgenaam. Daarom is het aangeraden om in de nalatenschap of legaat ook een contactpersoon te vermelden die kan bijstaan in het omzetten van cryptocurrency’s naar fiat en het overschrijven van dit fiat naar de bankrekening van de houder of het doorsturen van de cryptocurrency’s naar de wallets van de erfgenamen. Dit kan een bekende zijn met kennis van zake of een onafhankelijke, professionele onderneming als CryptoSchool.

Tot slot moet de houder ook weten dat niet alle cryptocurrency’s wereldwijd mogen nagelaten worden.  Hoewel in Europa het verhandelen van alle soorten cryptovaluta is toegestaan, dient men rekening te houden met de lokale wetgeving.  Zo is in de Verenigde staten het verhandelen van cryptocurrency’s die geklasseerd staan als security token (vergelijkbaar met een effect) niet wettelijk toegestaan.  Indien de wettige erfgenaam zich in de VS bevindt en het cryptokapitaal bestaat uit security tokens, zullen deze moeten omgezet worden naar fiat alvorens nagelaten of geschonken te kunnen worden.

Lees het integrale artikel van CryptoSchool op Jubel, de online referentie voor juridische en fiscale expertise en actualiteit.