Wat is het verschil tussen cryptocurrency’s en fiat geld (Bitcoin vs euro)?

Wat is het verschil tussen cryptocurrency's en fiat geld

Cryptocurrency’s hebben veel gemeen met (fiat)geld, maar bieden ook enkele interessante voordelen.

• Beide kunnen worden gebruikt voor betalingen en als waarde opslag.
  • Beiden vertrouwen op een wijdverbreid consumentenvertrouwen om als ruilmiddel te kunnen functioneren.
  • Fiatgeld wordt uitgegeven en gecontroleerd door (centrale) banken en overheden. Bitcoin wordt geproduceerd en gedistribueerd via een proces dat mijnen wordt genoemd en de transacties worden niet gecontroleerd door een gecentraliseerde autoriteit maar door de nodes van het gedecentraliseerde netwerk.
  • Bitcoin is veilig omdat het fraudebestendig is en niet twee keer kan worden uitgegeven.
  • Een Bitcointransactie kan niet worden teruggedraaid, geannuleerd of teruggeboekt.

Cryptocurrency’s en conventionele valuta’s hebben twee essentiële kenmerken: ze maken betalingen tussen twee partijen mogelijk en fungeren als een opslag van waarde.
Hoewel het vertrouwen in fiat-valuta’s wordt verzekerd door de geldhoeveelheid die wordt uitgegeven door een centrale autoriteit, is het vertrouwen dat in cryptocurrency’s is gevestigd, gebaseerd op de onderliggende technologie: blockchaintechnologie.

Wanneer je iets koopt met fiatvaluta, moet je vertrouwen op een betrouwbare autoriteit zoals de Europese Centrale Bank (ECB) of een overheidsinstelling om als tussenpersoon te dienen die instaat voor de waarde van de valuta.

Hoe dan ook, koper en verkoper vertrouwen erop dat de valuta na een transactie nog steeds zijn waarde behoudt.

Zijn cryptocurrency’s en fiatgeld hetzelfde?
Ja en nee.

Cryptocurrency’s zijn geld in zoverre ze de uitwisselingen tussen twee partijen mogelijk maken en als een opslag van waarde fungeren. Ze bieden echter ook functies die het traditionele geldsysteem op dit moment niet kan bieden: cryptocurrency’s kunnen door iedereen, overal, op elk moment over de hele wereld worden uitgegeven en ontvangen, zonder dat een bank of een overheid nodig is. Dit is het meest revolutionaire aspect van cryptocurrency’s.

Bovendien is fiatgeld in feite gelijk aan schulden. Wanneer een centrale bank bankbiljetten uitgeeft, geeft zij jouw, de consument, tegelijkertijd een percentage van de staatsschuld uit. Hoe is dit het geval, zou je logischerwijs kunnen vragen? Bedenk hoe bijvoorbeeld de EU en de Verenigde Staten geld creëren.

Fiatgeld heeft waarde toegekend omdat een regering het een wettig betaalmiddel verklaart, het heeft geen intrinsieke waarde.
Het grootste deel van het geld dat een overheid creëert, is wanneer er leningen worden afgesloten. Banken creëren geld als mensen geld lenen. Neem het geval van de Amerikaanse dollar: als er geen leningen zouden worden afgesloten, zouden er waarschijnlijk ook geen dollars in omloop zijn. Met andere woorden, zonder dat consumenten schulden zouden aangaan bij banken, zou de Amerikaanse dollar er niet in de wereld zijn.

Hoewel fiatgeld een groot deel van zijn waarde uit schulden lijkt te halen, is dit bij Bitcoin niet het geval. Bitcoin heeft intrinsieke waarde die verder gaat dan het vertrouwen van zijn gemeenschap. Bitcoin leunt niet op een systeem van schulden, de waarde ervan komt neer op hoe effectief het is als ruilmiddel.

Cryptocurrency’s kunnen door iedereen, overal en op elk moment worden uitgegeven en ontvangen zonder tussenkomst van een bank of een overheid. Dit is wat ze zo revolutionair maakt.
Bitcoin heeft een nieuwe vorm van vertrouwen gecreëerd voor ons toekomstige wereldwijde monetaire systeem. Het systeem achter Bitcoin is volledig transparant en gebaseerd op wiskunde en de daadwerkelijke consensus van de dagelijkse gebruiker. Met dit alles in gedachten, wat is een betere optie voor onze toekomst? Bitcoin of fiat?